OCTOPUS: Offering Cross-disciplinary Training for Inclusive Preparation for School Exams

Daty: 2025 – 2029
Finansowanie:
Erasmus+
Strona www:
w budowie
Osoba kontaktowa:
Aleksandra Solińska-Nowak
Partnerzy:
Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány
Narratologies P.C.
T.C. Milli Egitim Bakanligi Istanbul – ÜSKÜDAR Ilce Milli Egitim Mudurlugu
Państwa uczestniczące
Węgry, Grecja, Turcja
OCTOPUS to 2,5-letni projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+. Jego celem jest unowocześnienie edukacji średniej poprzez stworzenie dostępnych i kompleksowych narzędzi wspierających przygotowanie uczniów w wieku 14–19 lat do egzaminów końcowych. Projekt opiera się na holistycznym podejściu do nauczania – młodzież wyrusza w fascynującą „podróż w czasie” przez najważniejsze epoki cywilizacji europejskiej. Dzięki odpowiednio dobranym pojęciom kluczowym, materiałom wizualnym oraz podkreśleniu powiązań między najważnieszymi trendami, odkryciami i wydarzeniami historycznymi, OCTOPUS pomaga uczniom dostrzec szerszy obraz historii Europy, a przy tym rozwijać kompetencje akademickie i społeczne.
Projekt skierowany jest zarówno do nauczycieli przygotowujących uczniów do egzaminów, jak i do samych uczniów. Szczególnym wsparciem objęte będą osoby mierzące się z trudnościami w nauce, takimi jak dysleksja, dysgrafia czy wolniejsze tempo pracy. Pragniemy dotrzeć także do młodych ludzi borykających się z obniżoną motywacją, brakiem pewności siebie lub z historią niepowodzeń szkolnych. OCTOPUS wspiera również uczniów pochodzących z mniej uprzywilejowanych środowisk, a także tych, którzy uczą się indywidualnie lub w trybie online.
W ramach projektu powstanie e-book zawierający zalecenia pedagogiczne i usystematyzowaną metodologię dla nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą. Równolegle opracowana zostanie cyfrowa platforma edukacyjna z elementami grywalizacji, oferująca interaktywne moduły, wyzwania i narzędzia, które pozwolą uczniom w atrakcyjny sposób odkrywać epoki historyczne i związane z nimi koncepcje, wspierając jednocześnie myślenie systemowe i całościowe podejście do nauki. Ważnym elementem będą także szkolenia pilotażowe organizowane dla nauczycieli pochodzących z Turcji, Polski i na Węgrier, podczas których zdobędą oni praktyczne umiejętności niezbędne do stosowania metodologii OCTOPUS w pracy z uczniami.
Inicjatywa realizowana jest przez doświadczone konsorcjum kierowane przez kobiety, z których każda wnosi do projektu unikalną energię i ekspertyzę. Rogers Foundation odpowiada za zarządzanie projektem, ewaluację oraz opracowanie e-booka. Üsdükar prowadzi szkolenia dla nauczycieli, organizuje warsztaty międzynarodowe i oferuje wsparcie dydaktyczne. Centre for System Solutions zajmuje się projektowaniem elementów grywalizacyjnych, natomiast Narratologies ich wdrożeniem.
Zapraszamy do śledzenia informacji (aktualności) o projekcie.